Teknisk integration i bilar


På en helt annan front händer det mycket roligt just nu. Jag räknar dagarna tills jag får min Android-telefon (två), jag räknar dagarna tills jag kommer hälsa på företaget jag ska jobba på (fem). Jag ser artiklar i Ny Teknik om Windows Phone 7, som de gillar, jag läser artiklar på Autoblog om Windows Embedded Automotive 7 som kommer i bilar nu, härnäst i centerkonsolen i nya elbilen Nissan Leaf, och inkluderar Silverlight som är Microsofts motsvarighet till Adobe Flash. Jag läser den första provkörningen av produktionsupplagan av västvärldens första plug-in-hybrid, Chevrolet Volt, byggd på GM:s Voltec-plattform som kommer till Europa som Opel Ampera inom en snar framtid. Jag läser om att Ford-Microsoft-samarbetet Sync (som gör trådlös integration av mobiltelefoner och röststyrning både billigt och enkelt) ÄNTLIGEN! lanseras i andra delar av världen än Nordamerika under 2011. Ja, den kommer till oss.

Det ligger nära till hands att dra skämt om blue-screen i bilar, men det är extremt roligt att bilen kan integreras mer med ens prylar. I en värld där man fortfarande måste betala ett par tusen extra bara för att koppla in en extern ljudkälla till bilstereon, är det ett gigantiskt kliv när ett billigt och tekniskt avancerat system lanseras. Faktum är att en del spekulanter till den amerikanska Ford Focus:en har använt Sync som tungt argument till att köpa bilen. Det tror jag att det har potential att bli i Sverige också, speciellt unga 20-någonting som köoer sin första bil. Det finns redan idag konkurrerande system som Fiats Blue&Me som också är i samarbete med Microsoft, men Sync kommer till bilar folk faktiskt kan tänka sig att köpa ;)

Visst tar det lite emot när jag å ena sidan vill att alla bilar ska vara lika taktila, mekaniska bestar som en svart 1973 års Porsche 911 Targa. Men det här är utveckling, och det är bara att omfamna den.

0 Responses on "Teknisk integration i bilar"

Skicka en kommentar