Alanis Morissette v. Imogen Heap, circa 1998



Alanis Morissette - Thank You. En av de där låtarna man växte upp med på blandband, överhuvudtaget var det mycket Alanis i bilen när morsan körde! Det är riktigt mäktig musik och den här är inget undantag. Men så är hon ju Alanis Morissette en legendarisk singer/songwriter också. Kanadensisk, vad annars ;) Thank You kom på albumet Supposed Former Infatuation Junkie från 1998. Texten är grym.


På väg till och från jobbet lyssnade jag igenom Imogen Heap och funderade varför en del av hennes musik är så fantastisk och en del rätt habil. Speciellt fastnade jag för "Oh Me, Oh My" från hennes första album iMegaphone från 1998. Det är hennes bästa låt enligt mig eftersom den har ett så brett spektrum, går från inåtvänd rock till att brista ut i jazzpop i stil med Zero 7. Hon sjunger en blandning av Alanis Morissettes ångestfalsett och Sia Furlers jazzsång, och det gör hon igenom hela albumet. Men under hennes senare album Speak For Yourself och Ellipse har hon slätat ut den stilen och låter vackert och skört istället. Men inte alls lika uttrycksfullt och personligt.

När jag kom hem och läste lite om det började jag tro att det beror på produktionen. Hennes första album producerades tillsammans med Guy Sigsworth, som producerat bland annat Madonna, Robyn, Björk, Britney Spears, Sugababes - och faktiskt Alanis Morissette! Imogen Heaps två senare album gjorde hon helt själv. Hon borde ha tagit hjälp av Sigsworth ;)

1 Response on "Alanis Morissette v. Imogen Heap, circa 1998"

  1. Meng says:

    Jag gillar alla Imogen Heaps album och låtar!!!! Till och med när hon hette Frou Frou! LOVE HEEER!

Skicka en kommentar