Har hög hastighet igen


Efter att ha installerat modemet gick jag in på Youtube, sökte på Moby och valde den här videon bara för testa något. Det blev första Youtube-videon jag sett på länge som jag inte behövde pausa för att buffra i förväg. Inte för att man kan anklaga den för att ha hög kvalitet, men det fanns god marginal.

Gjorde ännu en bra investering idag. Mitt mobila bredband har ju varit ett långvarigt gissel så idag tänkte jag att det kanske var dags att pröva att köpa en ny dongle. Så jag gick förbi Tre-butiken i Kista Galleria med Carro och köpte en rosa Huawei E122. De hade inte några svarta eller vita men det gjorde väl detsamma. Jag fick den billigt.

Jag gjorde en före- och efter-mätning med bredbandkollen. Med mina gamla Huawei E220 hade jag ofta nått 1,0±0,2 Mbit nedströms, nu fick jag 2,7±0,3 Mbit. Uppströms nådde jag 0,3±0,1 Mbit, nu fick jag 0,8±0,3 Mbit. Men bland det bästa är att svarshastigheten (ping), som låg på 130±10 ms, nu hamnade på 50±10 ms! Det är helt fantastiska resultat, visserligen långt ifrån de teoretiska 7,2 Mbit:en eller de tillåtna marknadsföringssiffrorna 6 Mbit, men det är en grymt stor förbättring för mig.

Snodd bild från random teknikblogg, tack så mycket!

0 Responses on "Har hög hastighet igen"

Skicka en kommentar