Sprithistoria


Alabama 3 - Too Sick To Pray. Jättefin låt, lyssna hellre på den på Spotify där det är lite ljudkvalitet. Här får man både in slidegitarr och Hammond-orgel och lite synthar.

Jag har en viss sydstatsfixering just nu. Jag har suttit och läst som bourbon, och idag gick jag och köpte en flaska Bulleit Bourbon. Det finns ingen mer amerikansk dryck än bourbon, som är en sorts whiskey som destilleras av minst hälften majs och resten råg, korn och vete. Sedan lagras den minst två år. De flesta tänker kanske på Jack Daniels när de tänker på bourbon men det är fel, JD är en amerikansk whiskey som görs enligt sour mash-metoden (på samma sätt som surdeg använder man lite av en äldre batch i produktionen) och sedan filtreras genom kol. Bulleit Bourbon är lite speciell: den är kraftigare och skarpare än "vanlig" bourbon eftersom den har ett högt råg-innehåll på 30% och lagras minst sex år i ett ekfat som är sotat på insidan. Det är inte lättdrucket men jag uppskattar det: den smakar mycket läder, rök och ek men man kan också ana salmiak och lite blommor och fruktighet. Bulleit Bourbon är från Kentucky, staten med den stora bilproduktionen som precis valt Chevrolet Corvette som dess officiella bil, eftersom den tillverkas i Bowling Green.



Flaskan är riktigt fin också. Men ikväll kommer jag att ha Oktoberfest. Jag har köpt fyra olika Oktoberfestbier, två tyska och två svenska, som jag ska prova! Jag har så gammaldags dryckesvanor att jag inte ens behövde visa leg på Systembolaget ;)

0 Responses on "Sprithistoria"

Skicka en kommentar