I en annan del av Cali


The Dandy Warhols i en låt som bara handlar om en sak och japp, han tänder en bong i början. Dandy Warhols är det ultimata gräsrökarbandet, men jag tycker att de gör förbannat bra musik.
Kobra handlade ikväll om marijuana. Om en vecka röstar Kalifornien om de en legalisering. Populärkulturen har gjort den mer och mer accepterad. Milstolpar som nämndes var That 70's Show som i slutet av 90-talet romantiserade de som använde drogen och Weeds i slutet av 00-talet som romantiserade knarklangaren.

Jag har följt båda serierna ganska troget. Men jag har ingen direkt ståndpunkt till legaliseringen. Jag skulle kunna få tag i marijuana och jag har blivit erbjuden, men jag har inte velat. Däremot tycker jag att människor får göra vad de vill och att det inte är en farlig drog. Det värsta med marijuana är den organiserade brottsligheten runt den, och eftersom en legalisering skulle få bort den olagliga handeln med den borde det vara bra. Och funkar det finns det stora chanser för legalisering i andra delar av USA och världen. Men det är nog lika bra att de experimenterar med Kalifornien först...


Gled sedan över i en dokumentär (det är farligt det här med TV, man fastnar ;)) om en av de första virala videorna, från 1989, tiden innan Youtube fanns och man kopierade VHS:er till varandra. Det är inspelning mellan tagningarna för en reklamfilm för husbilar och försäljaren är frustrerad, bitter och svär som en borstbindare. Historien om hur de letade upp honom 20 år senare var spännande. Det visade sig att han hade bosatt sig på ett berg i norra Kalifornien där han var skogsvaktare men var precis lika bitter. På hur landet blivit, på Dick Cheney, på ekonomin. Vad jag fick med mig från att ha sett den dokumentären är... bli inte för bitter.

0 Responses on "I en annan del av Cali"

Skicka en kommentar