Privatimportera mera

Jag har redan tagit steget över till molnet. Jag har slutat använda Microsoft Office utan använder Google Docs istället. Jag lagrar filer i Dropbox och använder Google Calender. Så det är inte en dag för tidligt för mig att bli lite modern och skaffa mig en Androidtelefon. Jag är intresserad av den kommande flaggskeppmodellen HTC Desire HD, som nu har blivit försenad till ett obestämt datum i sena oktober. Jag ställer mig också tveksam till vissa aspekter av den, som batteritid, storlek och vikt, och köper jag en mobil för över 5k vill jag att den ska vara perfekt.


Orange San Francisco och iPhone 3GS. Bild från Swedroid.se

Lösningen för mig blir att köpa en annan Android-telefon helt enkelt, tills det kommer lite bättre grejer. Den brittiska operatören Orange har precis släppt en bra och extremt prisvärd telefon de kallar San Francisco (heter egentligen Blade från den kinesiska tillverkaren ZTE) med Android 2.1 (med 2.2 på väg), 3,5" AMOLED-skärm på 800x480, 512 Mb RAM, och i stort sett samma spec som en HTC Desire, dock med en 600 MHz-processor. Den finns bara i Storbritannien, men det löser jag genom att pröjsa en kille för att "privatimportera" en och får den runt den 20:de förutsatt att allt klaffar. Den kostar £109 med Orange Prepaid, ca 1200 kr. Jag betalar honom 1500 kr, sedan köper jag en låskod på Internet för $3 som tar bort operatörslåset och en adapter för svenska vägguttag på Clas Ohlson för 39 kr. Sedan lär jag roota, bootloada och flasha den tills jag storknar, det gör inte så mycket att jag förverkar garantin när jag inte har någon i Sverige ;) För de pengarna räcker det med att telefonen är okej, så får jag känna mig för om Android-plattformen passar mig. Swedroid har testat den, och gillade den. Skulle jag trots allt inte gilla den kan jag degradera den till 3G-dongle eftersom min Huawei E220 nog sjunger på sista versen!

Nu är jag på tåget till Sundsvall. Kommer fram 21.55 och då går jag direkt till en lägenhet i stan där det är förfest, och sedan till Stadshuset för Friday I'm In Love!

0 Responses on "Privatimportera mera"

Skicka en kommentar