Matnörda


Såg Eternal Sunshine och the Spotless Mind och Polyphonic Spree har gjort en låt på soundtracket, den här videon låg som extramaterial. Jag har låten på min iPod.

Firade nyår ordentligt med grannarna på middag och jag gjorde förrätten. Det slutgiltiga blev att jag ställde en fläsksida med köttet nedåt och lät den stå i ca. 100 grader under folie i ugnen i sju timmar, sedan skars denna i tärningar och serverades med cassavachips, lök som jag karamelliserat genom att tillaga länge på låg värme, färsk spenat och rosmarin och fikonbalsamico.

Cassavachipsen var ett kapitel för sig. Jag var inspirerad efter att ha ätit cassava på La Habana. Mitt wikipedianörderi räddade mig från förgiftning, för jag visste inte att cassavan var giftig när den inte tillagats, den innehåller vätecyanid i ganska hög koncentration (som för övrigt Hitler och hans närmsta män tog livet av sig med i bunkern under WWII:s slutskede). Jag hann prova lite av den, men jag kände inte av något som inte kan skyllas på alkohol eller placeboeffekten ;)

Jag skivade den med en vass osthyvel, hällde kokande vatten över skivorna och friterade dem, och det blev lite succé.

Jag och Johanna drog oss undan och såg Eternal Sunshine of the Spotless Mind, en av de där filmerna som man vet är bra och vet ungefär vad den handlar om och således inte orkar se den. Men den var verkligen bra, man kände igen sig, man fick lite ångest och blev lite glad och sentimental, faan. Karaktärerna var ohyggligt bra konstruerade och verkliga.

Skumpa vid tolvslaget och jag sköt korken cermoniellt upp i taket. Det var en bra årsavslutning. Gott nytt år!

1 Response on "Matnörda"

  1. Joppe says:

    Light And Day är en underbar låt! Kom inte ihåg att den var med i Eternal Sunshine, men den är fantastisk när hela bandet gör en cameo i Scrubs och spelar den. :D

Skicka en kommentar