Michael Mann


Jag såg Collateral ikväll, inte helt utan problem eftersom det var en MKV-fil kodad i H.264 i 1080p på över 17 Gb så VLC kunde inte ta den eftersom det inte har multicore-stöd. Laddade ner Media Player Classic som har hårdvarustöd så grafikkortet kunde avlasta. Fick då en CPU-användning på bara 13%! Och vilken film. Lågt tempo, lite kornig utan en massa ljussättning och lite mellow stämning sådär, jag tänkte kort att den påminde om "Miami Vice". Och mycket riktigt, det var samma regissör som gjort den, Michael Mann. Just den här scenen grep mig mest i filmen, det där ögonblicket jag själv upplevt när man sitter i bilen på natten och plötsligt slås av hur universums skönhet och oändliga omfattning kontra ens egen förgänglighet, något som var lite av ett tema i filmen. Michael Mann är sjukt bra.

För övrigt kan jag nästan ta på känslan av att komma till ett ställe där det är varmt, folk är avslappnade, alla bilar har V6:or och V8:or, milsvida stränder, att man bara kan leva dag till dag. Just det, jag chattar med brorsan just nu, som befinner sig i förorten Manly i Australien som fått sitt namn efter att en engelsk kolonisatör tyckt att ursprungsbefolkningen var manlig där, så han förlät dem när han blev stucken av ett spjut.

Men tänk om man skulle åka dit i sommar? Det är ju möjligt.


Låten av Audioslave som är med i Collaterals coyote-scen.

0 Responses on "Michael Mann"

Skicka en kommentar