Paradigmskifte

Jag lyssnade på Tiga medan jag läste och den här låten är så fräck så jag ville posta den. Den bisarra videon passar den perfekt också.

Idag är jag ganska fysiskt trött. Jag har varit ute i kylan i tre timmar och åkt skridskor osv, och även om det är väldigt lågintensivt blir man ganska trött i kroppen. Ha, ja det kan ju också haft något att göra med att jag var ute igår.

Förutom det har jag också läst idag. Halva "De vetenskapliga revolutionernas struktur". Imorgon läser jag andra halvan. Hittills är den tankeväckande men ganska upprepande. Synsätten är intressanta, parallellerna mellan vetenskapliga och politisk revolution som blir så uppenbara när man tänker på Jasminrevolutionen i Tunisien och hur den nu sprider sig som en löpeld genom Mellanöstern och Nordafrika. Politiska revolutioner börjar nästan alltid i ungdomens missnöje eftersom de gamla despoternas paradigm är så oförenlig med ungdomens paradigm: framtidsförhoppning, frihetstörst.

Paradigmbegreppet är så vidspännande och handlar om så mycket mer än vetenskapliga revolutioner, och för all del politiska revolutioner. Det handlar också om det personliga planet, hur ens livssyn kan förändras av en avgörande händelse och därmed hela den paradigm man definieras av. Det gör begreppet så engagerande.

0 Responses on "Paradigmskifte"

Skicka en kommentar