Sociala medier - for real


Är hemkommen efter en kväll av drinkin' & billiards. Vi körde en sunkhakssväng på Nivå 22 och Biljardpalatset och det var riktigt trevligt. När vi skulle börja spela körde de den här låten, och jag kom faktiskt inte ihåg vad det var för artist så jag körde igång mitt hemliga vapen, SoundHound, en Android-applikation som kan identifiera låtar. Kelis - Acapella, ganska sönderspelad i radion men väldigt bra. Låter som något av Simian Mobile Disco, men det är faktiskt David Guetta som producerat den... Jättefina Malamutes i videon, är så imponerad av de hundarna efter att ha sett Top Gears nordpolsspecial.

För övrigt har jag börjat med Twitter. På riktigt. För nu har jag verkligen insett nyttan - inte att posta så mycket själv - utan att hålla koll på nyheter och trender i världen, direkt från källan själv, utan någon mellanhand som tolkar åt en. Nu följer jag institutioner som David Lynch, BBC, Trent Reznor och Carl Bildt. Det är spännande.

Eftersom jag har tid har jag också börjat kolla mer på investeringar. Aktieobligationer i inhemska kinesiska företag, amerikansk och kinesisk bilindustri och andra emerging markets. Mycket intressant, och kul att experimentera med, man får mycket gratis av att vara insatt i politik, historia och världsläget.

En annan av mina besattheter är Javaprogrammering. Fan vad jag håller på! När jag fastnat med ett problem kan jag bara inte släppa det förrän jag vet hur jag ska lösa det! Till skillnad från Python, som nästan ingen använder, och C, som är så gammalt att ingen använder det, vet jag att Javakunskaper har en praktisk nytta. Att ha tid att sitta själv och fundera över algoritmerna, läsa API och guider, ger också mycket motivation.

Jag sysselsätter mig!

2 Responses on "Sociala medier - for real"

  1. PourAutresTemps says:

    *Host* ingen använder C och/eller Python? Om något så är det Javas användarbas - utöver enterprise-server applikationer - som har en negativ trend. Det lär dessutom inte bli bättre av Oracles mindre än positiva rykte bland utvecklare(programmerare), vilket minskar sannolikheten för att nystartat mjukvaruföretag väljer Java som språk att utveckla i. Dvs, Java blir förmodligen nästa COBOL. Ytterligare detaljer som talar för det är att utvecklingen av språket går otroligt långsamt pga den stora mängden "legacy-code". Med det sagt så finns det dock hopp om JVM:en fortfarande, men inte med Java som primärt språk (alternativ som utvecklas otroligt mycket snabbare och är trevligare att programmera i inkluderar ex. Scala (www.scala-lang.org)).

    C/C++ kommer ha nischer för en lång tid framåt, så att säga att det är så "gammalt att ingen använder det" är en kliché av monumentala mått som har varit populär ganska länge (förmodligen minst lika länge som Java har funnits ;)). Lågnivå-programmering utan C skulle leda till en ännu äldre och beprövad teknik vid namn assembler som jag tror de flesta gärna undviker ...

    John says:

    Jag har inte koll på de nuvarande trenderna. Jag kan bara konstatera att Java är störst just nu, men visst: man märker att det är tungt och formellt och man måste vara väldigt explicit i sitt kodande. Men på ett vis är det ganska uppiggande jämfört med ex. Python, där allt är så bortabstraherat och inkapslat att ens kod tolkas fel (eller inkonsekvent på olika plattformar). Och då håller jag med dig om att språk som Scala är framtiden.

    Jag vet precis hur omständigt assemblerprogrammering är eftersom jag har läst det. Och relativt det är C rentav smidigt ;) Men jag skulle gärna se en ersättare till det.

Skicka en kommentar