Att köpa bil (ir)rationellt


Au Revoir Simone. De gör sockersöt dream pop som har funkat bra, de har framgångar. Tydligen gillar David Lynch dem, och det förstår man! Enligt Wikipedia liknar NME dem vid systrarna Lisbon i Sofia Coppola's Virgin Suicides. Också det förstår jag. Att se dem får en att längta efter sommar.

Jag sitter vid min Envy 14 och skriver, spelar Radio Dept för min pudel och min bror, lite utmattad efter idag. Det har varit en vansinnig småbilsscouting idag, har åkt runt och letat efter en lämplig småbil åt mor, en sk. singelbil, med de hårda kraven att den antingen a) måste vara en miljöbil och att hon b) måste vara en som hon känner något för. Efter bilhallsbesök och läsning av test har jag och mor kommit ner till följande kandidater:


Suzuki Swift. Senaste modellen kom en september och har en grym, varvvilig bensinmotor på 94 hk men kvalar faktiskt in under miljöbilsgränsen (120g CO2/km) med sina 116g CO2/km! Dessutom finns start-/stopp-system som tillval. Japansk kvalitet. Tack vare dess låga vikt och motorpigghet är den något av en "mini-GTI" enligt Teknikens Världs test.


Skoda Fabia. Jag vet att många tänker hårdplast, Östeuropa och lidande när man tänker Skoda men de har blivit riktigt trevliga på senare år. Det här är en no-frills, vettig bil, billig i drift och smart. I diesel-utförande har den 75/90/105 vridstarka hästkrafter, alla under miljöbildgränsen med 119g CO2/km.


Volkswagen Polo. Min mamma har haft en förkärlek för Volkswagen ända sedan hon fick en ny Derby, som är en coupéversion av Polo, av sina föräldrar när hon tagit körkort någon gång på 70-talet. Så denna småbil ligger rätt fint, då förmodligen med 80 hk-dieseln men som tyvärr inte är miljöklassad. Det finns dock en Volkswagen som är ännu mer eftertraktad....


Volkwagen Golf. Den absolut starkaste kandidaten tycker vi alla, trots att den är en storleksklass större än de andra bilarna, trots att den drar lite mer och blir svår att hitta miljöbilsklassad. Jag lutar åt den nya motorn TSI-motorn på 122 hk, som lillebror provkört och som han, trots att han körde den hårt, inte tryckte upp över 0,6 l/mil. Det är en bil jag kör med stolthet och förmodligen har väldigt roligt med. Trots allt tyckte jag att Golf 1,6/102 hk var väldigt rolig att köra... Men ett köp hänger på att man lyckas hitta ett bra ex.

Lustigt ändå hur mycket det känslomässiga ska stämma. Jag köpte trots allt min dator på känsla, inte för prestanda per krona utan för aluminiumet och magnesiumet, de bakgrundbelysta tangenterna, slot-in-DVD:n, för vetskapen om att man har fyra processorkärnor.

För att jag försöker låta bli att vara så otroligt rationell och vettig hela tiden, och det är otroligt svårt.

4 Responses on "Att köpa bil (ir)rationellt"

  1. Carro says:

    Jag röstar för nån av VW:arna. Inget slår tysk ingenjörskonst ;)
    Plus att de är snyggare :p

    John says:

    Nej precis, jag gillar verkligen tyska bilar. Iag inbillar mig visserligen att Suzukin är roligast att köra, den har en väldigt tilltalande, lite MINI-liknande design och så är jag så grymt imponerad över hur bra kraft den har för sin bränsleförbrukning!

    Men Volkswagen alltså... vårt hushåll har haft tre stycken, så det klart att de ligger närmast om hjärtat!

    Joppe says:

    Suzuki borde det bli tycker jag. Japanerna vet vad de gör och den var snyggast! Även om jag är mest för Toyota så verkar även denna japan trevlig. :)

    David says:

    Kolla på Audi A3 också, lite modell större (typ golf) men riktigt najs och köra. Annars tycker jag Golf eller Polo.

Skicka en kommentar