Bilshopping dag 2: Provkörning


The Radio Department gjorde riktigt fin shoegaze/dream pop på sitt förra album, Pet Grief, men det fina försvann lite i och med det senaste, som de spelade på Way Out West när jag var där i år. Jag älskar det här. De låter som något franskt men är från Lund.

Idag har jag spelat biljard med en kompis, ätit norsk rakfisk och sedan gått på Irish med brorsan, och träffat en massa folk, och många där hade en lös eller mindre lös anknytning till min lillebror, alltifrån Sundsvalls självutnämnda hipsterelit till gamla klasskompisar till hans vänner, och det var rätt roligt. En massa öl blev det. Men jag vet inte, vid sådana här tillfällen känner man att man bor i en mindre stad (ja ja, ~100000 invånare) där alla som är samma sorts människor känner varandra.

Roligt med all feedback jag fick från mitt förra inlägg om bilar! Idag åkte vi faktiskt ut och provkörde Suzuki Swift, Mazda 2 och Skoda Fabia. Swiften var jätterolig att köra! Väldigt varvvillig och med ett antisladdsystem som tillät lite överstyrning. Trevlig interiör och mycket bra baksäte. Att hetsa på den på smala, snöiga vägar var riktigt roligt! Men tyvärr kom någon med ett extremt tråkigt och rationellt argument: bagageutrymmet är för litet. Det var sant.

Mazda 2 bjöd i korta drag på ett lite större bagageutrymme men lite mindre spännande köregenskaper och högre ljudnivå.

Men den riktiga aha-upplevelsen kom med Skoda Fabia. Faktiskt. Den fick en uppfräschning 2010 och har extremt bra kvalitetskänsla i interiören för att vara en småbil. Det kändes som en Golf! Motorn var rolig, 86 hk med turbo gör att den ger mycket kraft från låga varv och den var i stort sett utan turbo-lagg! Styrningen kändes lite mer tung och förtroendeingivande än de japanska bilarna. Jag tror att det mycket väl kan bli den här. Det finns ett stort aber: leveranstiden är 3-4 månader! Annars är den helt perfekt, med mycket storbilskänsla. Jag skulle gärna kunna köra den till vardags.

Fast då hade det gärna fått vara en Fabia RS med 180 hk ;)

0 Responses on "Bilshopping dag 2: Provkörning"

Skicka en kommentar