Gasen i botten i en Dacia Duster


Såg Lou Reed spela sitt klassiska konceptalbum live på TV ikväll. Berlin, en skiva som inte handlar om Berlin utan om ett liv, det har en linjär handling. Lou Reed gör det så bra eftersom han har så mycket inlevelse i rösten när han halvsjunger fram texten. Det är verkligen texterna som är grejen med Berlin, och i Kids är texten effektfull.

Bilprovkörningarna igår har lett till att det antagligen blir en Skoda Fabia eller Volkswagen Golf. Jag provkörde en ny Golf TDI Bluemotion med 105 hk igår, den var väldigt rolig att köra trots den låga motoreffekten, och släpper bara ut 99g CO2/km! Idag körde jag också Dacia Duster mest för att ha lite kul. En liten, avskalad terrängbil med bara det nödvändigaste, med en liten dieselmotor på runt 100 hk och fyrhjulsdrift. Jag låste fyrhjulsdriftssystemet till jämn kraftfördelning mellan hjulaxlarna och kopplade ur antisladdsystemet. En liten fin, tom, snöig parkeringsplats fick vara min arena och jag tog fart rakt mot snödrivan på andra sidan, snärtade runt Dustern med ratten när jag kom till slutet och tryckte bestämt gasen i botten. Resultatet blev en vacker, kontrollerad, bred fyrhjulssladd, jag tog mig runt den lilla parkeringsplatsen och åkte tillbaka i motsatt riktning. Jag fäste mig verkligen vid den där bilen just på grund av dess rena mekaniska enkelhet och robusthet.


A guy can dream...

0 Responses on "Gasen i botten i en Dacia Duster"

Skicka en kommentar