Valutadevalvering och sällsynta jordartsmetaller


En favoritlåt; Thom Yorke - The Eraser, satt till en "video", egentligen panorerandet över stillbilder. Det är väldigt enkelt att måla med ljus som här. Ställ upp kameran på ett stativ i ett nästan totalmörkt rum, höj bländartalet rejält och sänk känsligheten i botten, håll slutaren öppen i ett par minuter medan man ritar i luften med en ficklampa. Om man själv håller sig i rörelse, kommer man inte fastna på kamerasensorn.


Bild från Autoblog, tackar!

Ibland kan man skönja spöklika silhuetter på bilderna när man inte varit snabb nog, som här.

Apropå elbilar som denna Tesla Roadster har den europeiska varianten på Chevrolet Volt - Opel Ampera - fått sitt pris i Sverige. Den ska kosta 429 000 kr före subventioner. Det är en rejäl bit mer än ex. en Prius som börjar på strax under 300 000 kr, men så kan Volt/Ampera också gå ca. 6 mil endast på batterikraft och har dessutom ett litium-jon-batteripaket till skillnad från Priusens ålderdomliga nickel-metallhydrid-teknik som kräver massvis med sällsynta jordartsmetaller. Den sträckan lär däremot bli förkortas en del på vintern.

Tyvärr kommer den inte få några subventioner i Sverige, annat än det femårsskattebefriande alla miljöbilar får. Den skulle vara aktuell för en supermiljöbilspremie, men även utan lär den sälja bra, särskilt som tjänstebil och till företag.

Ja, General Motors har saker och ting under kontroll. Det enda molnet på himlen bör vara "valutakriget", valutadevalveringspolitiken som USA och Kina för just nu. På kort sikt gynnar den respektive länders industri eftersom det får fart på deras export, men kommer devalveringen regleras framöver kan det roliga vara över. Samtidigt ligger USA i luven på Kina över just detta, och Kina är en jättemarknad för amerikansk bilindustri. Särskilt för General Motors, vars märke Buick (egentligen ommärkta och upplyxade Opel-bilar) säljer extremt bra till landets växande övre medelklass.

Skulle jag satsa på hur bilmarknaden ser ut i framtiden skulle det bli följande:
- Volkswagen-koncernen tar över Toyotas position som världens största biltillverkare samtidigt som de köper allt större delar av andra tillverkare. Toyata tappar greppet.
- Hyundai blir "det vettiga, pålitiga alternativet", samma roll som Toyota har idag.
- Ford är den amerikanska biltillverkare som går bäst i USA
- GM kommer inte förbi Ford i USA men breder ut sig i Kina.
- Kinesiska biltillverkare kommer att bli en kraft att räkna med om några år, då antalet aktörer har minskat och de börjat komma upp i den kvalitet som efterfrågas. Kommer följa samma utveckling som de sydkoreanska märkena.
- Finbilsmarknaden är inte lika självklar, men Audi lär klara sig bra med hjälp av Volkswagen och konkurrensen med Mercedes-Benz och BMW lär fortsätta vara lika jämn.
- Volvo kommer fortsätta hålla det tempo de har idag, men flyttar kanske delar av produktionen till Kina. Hur det går för Saab är omöjligt att veta.

Så verkar branchtrenderna se ut idag. Men när det handlar om så här resursintensiva, internationella jättekoncerner är det mycket som kan förändras med politiken och världsklimatet.

0 Responses on "Valutadevalvering och sällsynta jordartsmetaller"

Skicka en kommentar