Generationsbyte


Kid Cudis nya album Man On The Moon II droppade för en vecka sedan. Det har fått ett bra mottagande, och jag stämmer in i hyllningarna. Han gör den nya generationens hiphop, lågmäld och ömtålig på sina ställen, och ständigt talande. Jag gillar det väldigt. Så har han ju ett extra plus i min bok för att han gjort samarbeten med Ratatat!

Dagen gav även ett genombrott på marknaden för den fjärde generationens mobilnät. Telenor och Tele2 har skruvat upp temperaturen rejält för Telia och erbjuder båda obegränsad datortrafik. De skiljer sig genom att Telenor (som inte har några priser på sin hemsida, men det här är de priser det snackas om) kostar 549 kr i månaden över en bindningstid på 18 månader (ej angivet men det är branchnorm) men bjuder på kostnaden de första 6, samtidigt som Tele2 tar 499 kr över 18 månader men kostar bara 299 kr de första 12. Men jag besparar er uträkningen: Över bindningstiden kostar Telenor 6588 kr och Tele2 6582 kr, dvs det är hugget som stucket vilken operatör man väljer. Jag skulle skaffa Telenor bara för att de är den operatör som har minst korkad reklam, alla andra operatörer måste tro att hela deras målgrupp, dvs. hela Sverige, är efterbliven. Men Telenor har Daft Punk och säljer på ett bra argument: inga datatrafiktak. Det vill jag premiera.

Telia, å sin sida, tar 499 kr över bindningens alla 18 månader, dvs. 8982 kr, och de har ett datatrafiktak på 30 Gb. De får anstränga sig för att vara konkurrensmässiga nu.

Samtliga operatörer erbjuder teoretiska 80 Mbit nedströms.

0 Responses on "Generationsbyte"

Skicka en kommentar