Run the heart


När jag kom hem från jobbet satte jag på TV:n medan jag kokade upp vatten där en Skavlan-repris gick. En svart gammal man talade, Carola och Ola Rapace satt bredvid och nickade och såg tagna ut. När han nämnde Lafayette Bar & Grill insåg jag vem han var: Hurricane Carter, som jag skrivit om förut. Han var boxaren som blev oskyldigt dömd för ett trippelmord och satt i fängelse i ca. 20 år innan han släpptes. Det blev protester, och Bob Dylan blev personligt engagerad och skrev den här låten som berättar historien, och hans fall blev film med Denzel Washington...

Men det intressanta är ju det han berättade. Att han aldrig gav upp, erkände sig skyldig, såg sig som en fånge. Han vägrade ha fångkläder och äta maten under perioder, han vägrade att delta i aktiviteterna i fängelset. Så han fick sitta i isoleringcell ca. hälften av de där 20 åren. Men han klarade sig igenom det på något helt otroligt sätt med vettet i behåll. Sedan blev han ledare för en organisation som kämpar för oskyldigt dömda. Nu, 74 år gammal, är han talare, och det märks. Han kunde verkligen få med sig folk.

0 Responses on "Run the heart"

Skicka en kommentar