Äta som en hippie


Överbjuden på vegetarisk gulasch hos Elisabeth spelade hon The Gathering, ett holländskt trip rock-band från den grunge:iga sidan av 90-talet. Jag gillar det som fan.

Ja, sällan har jag sluppit laga mat så ofta. Dagen efter bjöd kusinen över mig på middag och film - The Hangover var så jävla bra! - dessutom hade jag lunchföreläsning idag. Men ikväll behövde jag något stärkande och gjorde en schysst vegetarisk gryta i ayurveda-stil. Det här är väldigt hippie och jag följer det inte medvetet, men i min oändliga reserv av överflödig information i bakhuvudet vet jag att mina Doshas är Vata-Pitta och då ska man sänka sin Vata på vintern. Verkar som att det var rätt mat för det: Kokade helbulgur i buljong tillsammans med gul paprika, röd chili, gul lök, purjo och äpple och ingefära som jag rev ner. Blandade sedan i majs, lite ostronsås, röd currypasta, creme fraiche och riven ost. Sedan halvförlorade jag ett ägg ovanpå det, och serverade med mango chutney och en rejäl bit rågbröd.

Jag noterar också att jag ätit vegetariskt till middag tre dagar i rad.

Starka kryddor, chili och paprika, purjo, ingefära, vete, feta mejeriprodukter och ägg är vatasänkande. Det är för övrigt också feta nötter, öl, vin, kaffe och svart te. Men allt det här har jag känt ett sug efter sedan temperaturen börjat sjunka, så det är inga problem att följa sådana matråd...

0 Responses on "Äta som en hippie"

Skicka en kommentar