The world is yours; det lönar sig att stå upp

Det var ett intressant experiment att köpa festivalbiljett innan man vet lineup:en. Så idag såg jag i Metro att bland andra Glasvegas spelar. Skotsk storslagen rock är coolt och albumtrailern som jag embeddat ovan har en fet, kokainspeedad video med överskärpa, överkänslighet och storslagen eufori som för tankarna till 70-/80-tal, Gaddafi, Mellanöstern och opiumfält. Låten heter The World Is Yours, catchphrase från Scarface, och det måste vara därifrån videoinspirationen kommer.

Sammanfattning
Idag har jag kämpat med jätten och vunnit. Jag lämnade in min nyköpta bärbara dator hos Siba innan jag åkte till Sundsvall eftersom jag tyckte att batteriet var lite väl dåligt i jämförelse med den angivna specen, den klarade inte riktigt en föreläsning och det kunde jag inte acceptera.

Introduktion
När jag var i Sundsvall fick jag reda på att Sibas servicepartner inte hade hittat något fel på den, utan bara skickat tillbaka den och debiterat mig arbetskostnaden på 869 kronor. Det var alltså inget fel och jag kunde bara anta att de tyckte att det var normalt med så kort batteritid.

Bakgrund
Om det är någon gång jag tänder till så är det när jag blir felbehandlad fastän jag vet att jag har rätten på min sida, och då ger jag mig inte. Pengarna är en sak, men att jag ska betala för att de är idioter kan jag inte acceptera. Jag tänkte inte ta det sittandes. Så fort mottagningstiden började gick jag till konsumentvägledaren i stan och frågade om hon hade någon ammunition till mig. Hon var en pigg, insatt tjej och när jag gick därifrån hade jag hade gott om delar i konsumentköplagen att hänvisa till. Ringde och snackade med Siba. De sa att jag skulle komma in och prata med butikschefen.

Utförande
Snabbspola fram till idag. Jag gick till Siba Kungsgatan och kontentan av vad jag sa var: -Jag tänker inte betala för servicen. Produkten lever inte upp till specifikationen och eftersom felet är av stor betydelse för mig skulle jag vilja häva köpet enligt konsumentköplagen.

Jag behövde inte ens använda mitt hemliga vapen, Konsumentköplagen §19, stycke 2 om återförsäljarens ansvar för tidigare leds varuspecifikationer. Och efter väldigt lite motargument gick de med på upphävandet, de var faktiskt väldigt trevliga och tillmötesgående. Det hjälpte att jag hade kvar kartongen och alla tillbehör. Bra bemötande, Siba!

Slutsats
Vet man bara sina rättigheter och inte är konflikträdd kan man lyckas med mycket mer än man tror som konsument. Även byta en dator man köpt för två månader sedan och samtidigt komma undan en dyr servicekostnad.

Epilog
Det var inte kul att behövas skiljas från sin nyköpta bärbara, det gjorde ont att lämna den sådär. Den var snygg och kraftfull. Men vissa saker vet man är dömda på förhand, och jag kunde inte leva med någonting med så kort batteritid som dessutom blev ganska varm och högljudd. Sådant som är bra på papperet är inte alltid det i verkligheten.

Men det blir bättre såhär. Får jag jobb på datoraffären hoppas jag på personalrabatt. Dessutom är Intels nya processorarkitektur på väg att rulla in på allvar. Och nästa gång ska jag försöka att låta bli att köpa en sådan extrem dator! Balans är nog inte så dumt.

1 Response on "The world is yours; det lönar sig att stå upp"

  1. Anonym says:

    Bra gjort!

    //Anna

Skicka en kommentar