Otrolig överblick


Sjukt bra Lykke Li-remix gjord av Dave Sitek från TV on the Radio.

Min nya extrema Internetanslutning och galet kraftfulla dator har verkligen gjort sitt för att stimulera min informationshunger, och trots all multitasking kan jag inte köra hårdvaran i botten annat än i 3D-acceleration. Ja, jag är väldigt informationshungrig i vanliga fall men det här har tagit det till nya nivåer, idag till exempel: Jag har ett Youtube-fönster öppet där jag spelar någon låt alternativt lyssnar på Spotify. Jag läser nyheter och tweets, Twittrar och bloggar och Facebookar, samtidigt laddar jag ner filmer, serier och spel. Och under kvällen har jag Skypat och MSN-chattat samtidigt som jag spelat Counter-Strike med kompisar följt av Minecraft. Jag har programmerat i Eclipse samtidigt som jag sökt svar i Chrome. Spanat in det senaste på The Hype Machine. Sett på Top Gear i 720p, ett timlångt avsnitt som tog 20 min att ladda ner. Läst om aktier i DI och kollat fondstatistik hos Morningstar. Trots allt detta sitter jag inte bara vid datorn hela tiden, jag har faktiskt varit på språng hela dagen.

Morningstar är för övrigt ett fantastiskt verktyg som jag skapat konto hos, de är exakt det jag letat efter, de har en massa statistik som Beta- och Alfa-värden, Sharpe-kvot, volatilitet och de sammanställer en massa nyttiga fakta. Pris på fonderna, tillgångfördelningar och historik och så vidare. Man sätter samman alla sina tillgångar i en portfölj och så kan man se all statistik för den som helhet och tillämpa allt jag lärt mig från finansieringskursen! Det är otroligt.

Visserligen tycker Merrill Lynch att det är bättre att ha aktier i år eftersom de tror att utdelningarna kommer att bli höga, men om jag ska investera i aktier så ska det kännas rätt. Tills dess håller jag mig till fonder och andra finansiella instrument där risken är lite mer diversifierad.

0 Responses on "Otrolig överblick"

Skicka en kommentar