Framtidens disco

Tensnake - Congolal, som ligger på Future Disco.

Min besatthet av en låt - Aeroplane-remixen på Paris av Friendly Fires i förrförra inlägget - gjorde att jag hittade ett album som heter Future Disco som innehöll en rad överraskande bra låtar. För det där med disco... det är ju ganska fult, eller hur? Det man normalt tänker när man hör ordet är ganska ostig, kitchig musik med gay-vibe som varit död sedan 80-talet och som för guds skull inte ska återuppväckas för när den blir det hamnar den oundvikligen högt i hitlistan i en random baltstat, i någon schlagerfestival eller 50-årsfest.

Men på något vis har den diskret sökt sig tillbaka med hjälp av electro-vågen och då har den gjort det på ett bra sätt. Den har, som jag ser det, hamnat i två huvudfack. Dels dance-punken med band som Friendly Fires, Cut Copy osv. som är väldigt disco-inspirerad. Och dels den här lite hårdare, sexigare, långsammare formen som man gärna kallar dirty disco eller nü-disco som Aeroplane, Tensnake, The Juan Maclean, Hercules & Love Affair osv. Man kan även se disco-influenser i hårdare dansgolvselectro. Exempelvis Justice är ju starkt discoinfluerat, liksom Daft Punk med flera, men de har gjort det till något helt eget.

Så det ser onekligen ut som att discon kommer att leva vidare och utvecklas och det är ingenting jag motsätter mig. Nu-disco kan vara riktigt tungt och bra, och de influenser de ger kan skapa riktigt helt nya, unika former av musik.

0 Responses on "Framtidens disco"

Skicka en kommentar