Johns matblogg

Nä, fuck that, det här är bara ett litet kort tips. Jag hade ingen lunchlåda hemma så jag bestämde mig för att göra en fiskgryta på morgonen innan jag skulle till Kårhuset kl. 10. Det som gör den så briljant är att den är både nyttig, extremt god och så lättlagad att även den mest köksretarderade kan tillaga den.

Du behöver:
Ett fryst fiskblock à 400g, jag tog sej för det var billigast...
En burk kokosmjölk, jag använde en en regular ekologisk à 400 ml
Två grönsaksbuljongtärningar, jag tog en god ekologisk buljong utan tillsatser från Biofood
En paprika, jag hade en röd hemma
En färsk broccolibukett på 250g men fryst går nog lika bra
2,5 tsk röd currypaste men det är egentligen efter egen smak
En lime att stänka över lite vid servering

Det behövs inget salt eller peppar, och jag fick en otroligt bra balans av sälta och syra. Det behövs knappt några instruktioner för tillvägagångssättet, men jag kan berätta ändå:

Tina fisken lite så den inte blir så överjävlig att skära i kuber.
Skär fisken i kuber.
Skär broccolin i lagom bitar
Skär paprikan i lagom bitar
Jag fräste fisken i lite smör från början men det behöver man egentligen inte göra, så det är bara att slänga ner alla ingredienser utom lime i en gryta och koka upp. Det behöver inte tillsättas någon vätska utöver kokosmjölken. Låt koka under lock i 5-10 minuter så fisken är genomlagad. Pressa lime över. Ät.

0 Responses on "Johns matblogg"

Skicka en kommentar