Medal of Honor


Repost på I Follow Rivers nu när Lykke Li släppt videon till denna. Superbra låt (särskilt i Dave Sitek-mix men orginalet är inte heller dåligt) och jag måste erkänna att jag gillar Lykke Li. Får fortfarande kräkreflexer av det gamla albumet Youth Novels eftersom det är så typisk gullig, fager svensk flickindiepop men nya singlarna I Follow Rivers och Get Some är knivvassa. Det nya albumet Wounded Rhymes, som hon drog till LA och spelade in, kommer på onsdag.

Idag sov jag till tio, steg upp och gick och åt brunch med blåbärspannkakor på Sirap i Vasastan med kusinen, hennes BF och en tjej. Gick hem och klarade ut Medal of Honor som jag köpte igår, och kan nu konstatera att fem av mina nio tv-spel har en man iförd full stridsmundering hållandes ett skjutvapen på framsidan :P Så jag tar det ganska chill. Det var faktiskt ett väldigt intressant spel, inte så spelmekaniskt bra kanske, men relativt realistiskt. Stort minus dock att jag klarade ut det på under sex timmar på värsta svårighetsnivån. Det intressanta här är att man spelar som amerikansk soldat i Afghanistan och jagar al-Qaida, talibaner och tjetjenska legosoldater i bergsbyar, vilket gjorde det lite kontroversiellt då det släpptes. Lite skrämmande blir det när man kommer till ett uppdrag där man spelar som skytt i en Apache-helikopter, tittar på människor på långt håll genom helikopterns gryniga, svartvita TADS, ser några män och bekräftar att de bär vapen. Efter den vanliga byråkratin med basen över radion får man till sist tillstånd att skjuta, drar iväg en salva explosiv ammunition med M230:n, ser de ljudlösa explosionerna och kropparna som slungas iväg. Man känner igen situationen så väl: detta hände i filmen som släpptes av Wikileaks där civila och journalister blev ihjälskjutna av en Apache och man erinrar sig kritiken armén har fått: soldaterna ser verkligheten som ett TV-spel.

Imorgon ska jag upp kl. 6, dra ut till Frescatihallen och köra lite badminton kl. 7 och äta frukost. Sedan Kista kl. 10!

Verklighet.

TV-spel. Man får lite ont i magen, eller hur?

0 Responses on "Medal of Honor"

Skicka en kommentar