Spritsmugglar-Foci. Det är billigt och bra!


Nancy Sinatra, vilken kvinna. Året var 1966, och den här låten sjöngs en del av marcherande amerikanska trupper under Vietnamkriget. Nancy Sinatra åkte dit mitt under brinnande krig och höjde moralen hos mannarna.

Jag är tillbaka efter en ruggig finlandskryssning. Alla från I-Phöset som var med blev _väldigt_ fulla mycket på grund av att alkohol ingick i buffén men folk hade väldigt kul, satt i korridorerna och spelade kort, lyssnade på musik och söp familjärt i hytterna. Tyvärr var det inte särskilt mycket drag på båten med nästan bara 40-åriga finnar. Och eftersom kryssningen tog nära 24 timmar blev det väldigt mycket dötid dagen efter, vi kom hem vid 19.00 ikväll. Jag hade ingen musik med mig och ingen bok. Det som fanns i hytten var en "radio", men det var inga riktiga stationer utan bara båtens internradio. En kanal var helt tyst, en spelade dansband, en spelade dansband på FINSKA. Den sista kanalen spelade gammal pop, när jag satte på radion gick Nancy Sinatras hit "These boots are made for walkin'", en av mina favoritlåtar från den eran. Den stora behållningen från resan var i alla fall att ha roligt med och komma närmare inpå folk. Och att köpa billig sprit såklart!

Focis motto är "Billigt och bra" och det visar sig verkligen. Som den rättshaverist jag är, köpte jag 2,5 liter starksprit trots att införselkvoten är 1 liter och bad ett par andra Foci föra in den åt mig. Inga problem. Anledningen till att jag köpte så mycket är att jag har som mål att kunna blanda den klassiska drinken Long Island Ice Tea med det jag har hemma. I spritväg kräver den vodka, rom, gin, tequila och Cointreau, och nu har jag köpt allt utom vodka som jag redan har hemma. Det, plus cola och citron, gör en Long Island Ice Tea!

0 Responses on "Spritsmugglar-Foci. Det är billigt och bra!"

Skicka en kommentar