Nästan som hemma


Hördes på Roq ikväll: Rob Zombie - Feel So Numb

I Sundsvall är mitt stamhak ett ställe som heter Irish Pub. Den är en klassisk rockpub: Mörkt, murriga bås, pokerbord och darttavla, Jack Vegas och en bar som mest bara har öl, samt hårdrock i högtalarna. Jag har en bekant från parallellklassen på högstadiet som bartender och ofta hittar man någon man känner som hänger där. Stämningen är skön: varje gång man kommer dit känner man att man kan slappna av och ta det lugnt.

Barklubbar på söder och prettoindie är lite roligt, men ibland vill man ha ett sådant där ställe där man kan koppla av med ett gäng vänner och bara strunta i allt annat. Förut var det Wirströms, men det är lite för mysigt för att jag ska känna mig riktigt hemma där. Ikväll insåg jag att mitt favorit-barhäng i Stockholm numera har blivit Roq i gränden bakom Odenplan. Rolig bartender (Studentrabatt? Det är ju inte rock'n'roll), mörka bås men med ett jättegolv fullt av biljardbord, härlig öl som Zeunerts Höga Kusten på fat och grymt bra rock med bland andra Nine Inch Nails och Rob Zombie. Ska jag ta en öl med någon kompis är det dit jag går. Inte konstigt att man känner sig som hemma.

0 Responses on "Nästan som hemma"

Skicka en kommentar