Roswellincidenten


Alla vet hur mycket jag gillar populärkulturella referenser (och särskilt att lära ut om dem).

Ja, idag studerade jag mina kängor lite närmare och upptäckte att det stod tryckt på dem med liten text "Roswell NM.". Osökt kom jag att tänka på Dido och låten "Here With Me".

Roswell, New Mexico, är en liten ökenhåla i sydvästra USA där världens mest kända UFO-incident ägde rum i slutet av 40-talet. Jag kollade upp den. Året var 1947 då man hittade mystiska rester av en "flying disk". I själva verket var det en hemlig spaningsballong som skulle känna av sovjetiska kärnvapentester. Det hela skulle ha varit snabbt avskrivet om det inte vore för presidentunderskrivna hemliga dokument som flera årtionden senare läckt ut, eller gamla armé-stötar som påstått att de fraktat UFO:t, eller andra som påstått att det smältes ner på ett stålbruk i staden, osv. Oavsett trovärdighet bidrar det till myten.

Myten tog man fasta på i TV-serien Roswell från -99. Som jag minns det nu var det som en föregångare till Smallville med en liten dos Arkiv X, och den var rätt bra. Introlåten var Didos genombrotts: Here With Me.



Roswell är en referens jag bär på mina boots med stolthet ;)

0 Responses on "Roswellincidenten"

Skicka en kommentar