Om tunna klienter, päron och ångest - livet i Sundsvall


Citrix är kända för att mest tillverka tunna klienter, dvs. enkla datorer som är uppkopplade till en server som sköter själva beräkningarna (och används dagligen av oss KTH-studenter i NADA-datorsalarna, de är dock av märket Sun). De har tagit sin idé ett steg längre och har tagit fram en intressant mjukvarulösning som innebär att ens smartphone agerar tunn klient mot ens hemdator, och det här tror jag starkt på. Det innebär att man kan göra tyngre beräkningar helt portabelt, och har man bara en bildutgång i telefonen kan man även koppla in en extern skärm och annvända den just som en dator, och detta med en telefon med helt normala smartphone-specs.

Det är helt klart något jag kunde ha användning för just nu, när jag är fast i Sundsvall. Vet att jag egentligen hade behövt vara i Stockholm idag. Samtidigt känner jag att det är min plikt att vara här eftersom jag varit rätt orolig för min lillebror på sistone. Han hamnade kvar mitt i korselden av passiv-aggressivitet och baktalande mellan våra separerade föräldrar, och han hade rätt mycket ångest över det när jag var uppe i julas.

De verkade behöva någon utifrån som kunde tala om för dem vilka idioter de betedde sig som, och vi nystade i de röriga relationerna mellan bror, föräldrar och morföräldrar. Det verkar ha gjort det bättre, ser jag nu. Idag har brorsan och jag köpt Sherry, konserverade päron och After Eight, och nu rycker han i mig för att få iväg mig från datorn och göra efterrätt med mig.

Den här gången tror jag nog att jag kan åka söderut igen med bättre samvete.

5 Responses on "Om tunna klienter, päron och ångest - livet i Sundsvall"

  1. Carro says:

    Du behövdes nog mer hemma i Sundsvall. Jag klarade mig fint här i Sthlm ^^ Vi fick mycket hjälp från Pascal och Johan

    Anonym says:

    Om du installerar någon form av *nix/OS X - antingen direkt på HDD:n eller igenom virtualiserings mjukvara som ex VM-ware eller Virtualbox (gratis, Open Source) - så finns möjligheten att SSHa helt GRATIS till hemdatorn (kräver iofs statiskt ip) och styra den. Detta är dock icke-grafiskt som standard, men det finns GRATIS program (Open Source) som fixar grafik över SSH med. Vad jag läst så har du en iPhone - på vilken det borde finnas tillgång till att installera en SSH-klient på - vilket gör detta till ett smartare alternativ i de flesta fallen.

    Om detta inte är lockande (pga dynamiskt IP eller dyl.) så går det också att SSH:a till konton på NADA-servrarna och köra sina beräkningar där.

    Anonym says:

    Fortsättning från föregående kommentar:
    Existensen av SSH-klienter/servrar är nog dessutom det som gör Citrix lösning osannolik att bli någon större kommersiell framgång. Konkurrenterna behöver bara smacka upp ett/flera server-kluster och göra en grafisk wrapper runt en SSH-klient alt. använda en redan existerande GUI-SSH-klient för att hamna på ungefär samma nivå. Vilket ger en utvecklingskostnad som går mot "(inte) lika låg som Glocalnet".

    Anonym says:

    EDIT till första Anonym-kommentaren: Installera OS X/*nix på datorn HEMMA alltså, SSH-server programvara som är gratis till Windows-inkarnationerna är det ont om vad jag kan komma på nu.

    SSH-klienter finns det gratis/OSS till Windows med.

    John says:

    Det är en väldigt smart idé. Nu har jag ingen iPhone, utan en Sony Ericsson-dumbphone, men framöver blir det Android i en eller annan form och det bör ju finnas tillgänglig SSH-mjukvara till det.

    Men visst vore det kul om det kom en smart, enkel SSH-lösning även för normalanvändare. Serverkluster i alla ära, men det vore rätt coolt med någonting till och med ens morfar kunde använda.

    Jag har ingen lust att gå över till Unix/Linux eller OS X (faktum är att jag flyr tillbaka till Windows nu). Men det går nog att... fixa... till Windows på ett eller annat sätt ;)

Skicka en kommentar