Rebecca Black genom [CYNICAL_MASS]-filtret


Jag tror att alla redan sett Rebecca Black - Friday? Om inte tänker jag inte posta den, ni får söka upp den själva. Det här är en remix som industrial-gruppen Cynical Mass gjort och sedan redigerat videon. Resultatet är minst sagt spännande och visst är det lite bra?

Storyn om Rebecca Black har väl inte undgått någon. Men vet ni backstoryn?

Rebecca Black har inte på något vis erkänts som någon talang, ska man väl börja med att säga. Låten av videon har skapats av ett företag som heter Ark Music Factory. Ark är inget traditionellt skivbolag, utan är till affärsidén mer likt konceptet modell för en dag. Man betalar från $2000 för en låt skriven av Ark Musik som sedan spelas in och marknadsförs av dem. Rebecca Black (eller snarare hennes föräldrar) hade oturen att välja $4000-paketet som även inkluderade en musikvideo - och därmed var det bara en tidsfråga innan hon blev Youtube-kändis.

Det exceptionella är hur uruselt skriven låten är, och hur nasalt och auto-tunat de fått den 13-åriga Black att sjunga. Det är inte bra reklam för Ark, vars grundare Patrice Wilson syns i videon som rappare i en SUV.

Men vad beror all upprördhet på? Att låten är usel? Att hennes rika föräldrar har betala för att göra henne känd - och att det faktiskt fungerade? Att poppen har blivit så urvattnad och urusel, att det finns företag som bara producerar artister utan att de faktiskt har någon kompetens? Det är nog lite olika för var och en. Vissa tycker nog bara att det är roligt. Själv tycker jag det - det är roligt - men jag tänker ändå: Om den hade varit bra producerat, hade den inte kunnat bli lika bra stor som vilken annan pophit som helst?

Talang som framgångsfaktor är chanserad.

0 Responses on "Rebecca Black genom [CYNICAL_MASS]-filtret"

Skicka en kommentar