Ny dator, nu stationär


Okej, så jag kanske blev lite överentusiastisk över Little Boots. Den enda minnesvärda låten på skivan var "New In Town", och den har gett upphov till många bra remixer.

Den här är gjord av sångaren i Franz Ferdinand, Al Kapranos, och jag vet inte varför, men han har en förkärlek för dub. Han gjorde ett fullängds-album med dub-mixar på FF:s senaste (floppade) album, och dubbarna var väl iofs bättre än orginalen...

Anyway, idag har jag köpt dator. Jag fick ett bra pris - inte för att jag är anställd på en datorbutik - utan för att de hade lockpriser på eftertraktade komponenter och jag köpte på mig en del. En Intel Core i5-2500K, som är en väldigt prisvärd och otroligt överklockningsbar processor med fyra processorkärnor. 2x4 Gb Corsair Vengeance 1600 MHz, ett par snabba minnen med rejäla kylflänsar monterade. Gigabyte GTX 560 Ti OC, ett snabbt fabriksöverklockat grafikkort med väl tilltagen kylning. Samt en ganska ordinär 1 TB-hårddisk från Samsung och en DVD-brännare på bulk. Imorgon (förhoppningsvis) kommer mitt moderkort, ett ASRock P67 Deluxe4 (har kontakter för extern strömförsörjning för att klocka bättre och rejält med expansionsplatser) samt ett chassi: ett titanfärgat Fractal R3 (stort, svensktillverkat, ljudisolerat).

Det är alltså en stationär dator för det kändes som att det blev bäst: man kan överklocka och meka lite med den, man kan spela lite datorspel och prova ny datorhårdvara för att hålla sig a jour med vad som är hett på marknaden (det ingår lite i mitt jobb). Plus att den har en otrolig datorkraft i jämförelse med en laptop, så programmering och photoshoppande går snabbt och smärtfritt. Hell, bara att se på Youtube i 720p har varit ett hopplöst projekt så jag ser till och med fram emot det! Imorgon bygger vi!

0 Responses on "Ny dator, nu stationär"

Skicka en kommentar