Generation Kill


Interstate Love Song, känd låt av Stone Temple Pilots

Idag har jag gått igenom kommunhemsida efter kommunhemsida och undersökt deras GIS- och bygglovsansökningsrutiner. Det finns 290 st. kommuner i Sverige, en del av dem har jag aldrig hört talas om. Jag gör inte det här ensam, men idag har jag gått igenom ca. 40 st.

Ledig tid ägnas åt att städa, tvätta, lyssna på Stone Temple Pilots och läsa Generation Kill. Jag har ju sett serien och den är nog så fantastisk, men att läsa den tillför ännu en dimension av upplevelsen: man får den överblick man aldrig hade i serien. Man får veta mer än om bara den lilla stridsgruppen och plutonen. Boken är dokumentär och skriven av den Rolling Stone-journalist som dyker upp i serien lite då och då. Alla personer som medverkar i den är verkliga.

Så det är en häftigt och framför allt väldigt intressant om vad krigets vardag på 2000-talet handlar om, och en nyanserad skildring av ungdomar som helst av allt vill testa sina gränser, en blandning av gamla gängmedlemmar tillsammans med högutbildade ungdomar från elituniversitet. Man förstår verkligen vad som driver dem, vilket man inte riktigt gör i serien. Läs!

0 Responses on "Generation Kill"

Skicka en kommentar