Ny elektronik!



Julafton kom och gick och jag ska inte tråka ut er med detaljerna, men jag fick ett gäng julklappar, däribland Vredens druvor av Steinbeck, ett par Desigual-skjortor och Call of Duty: Black Ops på Xbox 360. Det senare är inte ett av de bättre Call of Duty-spelen, det märker man direkt. Spelserien har utvecklats omväxlande av Infinity Ward och Treyarch, och Treyarch har alltid varit lite sämre. Det här är deras verk.

Sedan gjorde jag äntligen slag i sak och köpte en ny dator. Jag har fiskat efter en ny dator länge, men har haft orealistiska krav, som så ofta. Men nu känner jag att jag gjort en bra kompromiss.



Det blev en HP Envy 14, en flaggskepps-modell från HP som jag känner mig väldigt nöjd med. Som prestige-PC har den bra kvalitetskänsla med ett chassi i aluminium och magnesiumlegering med laseretsade mönster, bakgrundsbelyst tangentbord, påkostade högtalare och smarta mjukvarulösningar. Eftersom jag var van vid Mac så är det ett bra steg, eftersom den inte är så primitiv. Den är inte lika finslipad som en Mac, men det är riktigt bra för en PC. Den kom i en lyxig svart förpackning utan några pappersmanualer. Istället fick man med ett 2 Gb SD-kort som all dokumentation låg på.

Den har rejäla prestanda också. Tyvärr avspeglas det på batteritiden, som är kort, och vikten, som faktiskt på tiondegrammet är identisk med min gamla Macbook, inte för att det är olidligt tungt, jag hade bara hoppats skaffa något lättare. I slutänden kom jag fram till att det är två kompromisser jag var beredd att göra - min dator står mestadels hemma ändå. Kommer det en tid då jag bär runt mycket på datorn är jag beredd att köpa en netbook. De kostar rätt lite nu för tiden.

Det fina är den fyrkärninga processorn, datornörden i mig ryser till när jag kollar prestandafliken i Aktivitetshanteraren och ser åtta processoranvändningsgrafer. Fyra fysiska kärnor och fyra simulerade genom Hyperthreading.

I övrigt har den ett hyfsat spelgrafikkort: AMD/ATI Radeon 5650. Även 4 Gb DDR3-RAM och en snabb 7200-varvs 500-Gb-hårddisk.

Det däremot kunde vara bättre är skärmen, 1366x768 pixlar är lite i underkant då de spänns upp på en 14,5"-skärm, och jag gillar inte riktigt glare-behandlingen som ger fin svärta men kraftiga reflektioner. Men återigen är det inget som skiljer från Mac:en, så det är okej.

Tangentbordet, som jag från början var kritisk till, har visat sig vara riktigt bra med fasta, sköna tangenter som ger precis lagom motstånd och som hjälper en att skriva rätt snabbt.

Över hela taget tror jag att jag kommer trivas med den här. En dator kan inte göra allt, men det här är en fin avvägning mellan portabilitet, kvalitetskänsla och herkulisk prestanda!

2 Responses on "Ny elektronik!"

  1. John says:

    Verkligen! Nu kan jag spela Xbox Live igen!

Skicka en kommentar