Gothare



Jag har nu tagit mig ännu lite längre bakåt i musikhistorien, från 90-talets grunge till 70- och 80-talets goth. Gothen sprang ur punken, och ett av de tidiga goth-banden var Siouxie and the Banshees. När jag lyssnade på dem blev jag förvånad för jag fick höra Hong Kong Garden som Uffie gjort sitt senaste album och Cities in Dust som Junkie XL gjort sitt senaste album - jag visste inte att de covrat Siouxsie and the Banshees när de gjort dessa. Goth gav upphov till band som Cocteau Twins, The Cure och Joy Division, och musiken har i förlängningen skapat Dream pop och Shoegaze. Då är man hemma i samma kategori som artister som M83, My Bloody Valentine och The Dandy Warhols, sådant där som jag jämt lyssnar på.

Det är lätt att tänka på Goth som de där inåtvända, opera-rocklyssnande svart-långhåriga människorna, men så är inte fallet. Hade jag varit född lite tidigare skulle jag nog varit en gothare själv. Musiken och punkigheten är svårmotståndlig.


Siouxsie and the Banshees...

0 Responses on "Gothare"

Skicka en kommentar