Marie Antoinette

Orginalet: Avril 14th av Aphex Twin. Brorsan spelade den för mig på piano.


Kanye West - Blame Game: Covern. Bra låt, men det är pianoslingan som ligger i grunden som gör det mesta jobbet. Brorsan blev förbannad när jag gjorde honom uppmärksam på att Kanye baserat en låt på Avril 14th.

Kvällens film var Marie Antoinette, en film av Sofia Coppola som har ett par år på nacken men som jag inte sett förrän nu, med Kirsten Dunst och Jason Schwartzman (som är Sofia Coppolas kusin, och som jag känner bäst från Bored to Death och musikprojektet Coconut Records). Den var rätt bra, handlade om Frankrikes sista drottning innan franska revolutionen, men det är löst, riktigt löst baserad på historien, den gör en massa romantiseringar och innehåller modern popmusik. I visuell stil påminde den om Virgin Suicides.

Musiken var bra. Man fick höra Siouxsie and the Banshees - Hong Kong Garden, som fått en cover av Uffie, samt Aphex Twins pianostycke Avril 14th här ovanför, som jag kände igen från Kanye Wests låt Blame Game. Air och The Strokes kom också in på ett par hörn.

Det gör ingenting att den inte är så skildrar verkligheten så troget, man märker att Sofia Coppola hellre än budskap vill förmedla känslor och atmosfärer i sina filmer. Tyvärr lämnas man inte sällan med en liten tomhet när man sett hennes filmer för avsaknaden av ett meddelande i filmerna gör att det inte finns så mycket att fundera på när allt är sagt och gjort. Här känner jag samma sak som med Virgin Suicides - det är en snyggt berättad historia och den har en laddning i luften man nästan kan ta på, men när eftertexterna rullar rycker man mest på axlarna och tänker "jaha, det var ju en cool film" och sedan kan man glömma den.

En riktigt bra film behöver man bearbeta lite efteråt.

0 Responses on "Marie Antoinette"

Skicka en kommentar