KTH blev just lite mer "Döda poeters sällskap"


Som många andra uppskattar jag bildning. Så vad bättre än att läsa en kurs i just DA2190 Allmän bildning 6 hp för att få lite enkla poäng mer snorkighet kunskap?

Bara en sådan sak som att det första av tio seminarium är latin, och att läxan är att hitta citat på latin som passar i tio "vardagliga situationer" som:
1. Din kompis i svenska laget i programmerings-VM berättar att han var så kissnödig att han kunde dö.
[...]
6. Din föreläsare påpekar att du snarkar.
[...]

På 1 skulle jag säga "Mater artium necessitas" (nöden är uppfinningarnas moder) och på 6 skulle jag säga "Qui dormit non peccat" (den som sover syndar inte).

Visst är den en störtskön kurs!

6 Responses on "KTH blev just lite mer "Döda poeters sällskap""

  1. Chrystal says:

    Jag ville ju läsa den!! Det låter asintressant (och soft).
    Dummadummadumma schemakrockar :(

    John says:

    Du kan säkert ta den en annan gång :)

    Carro says:

    Jag har en bok med roliga och vardagliga latinska citat hemma på ön. Vill du låna? =D

    David says:

    Haha, finns det platser kvar? Den kursen verkar ju najs. Fast jag kan ju läsa vilken kurs som helst på SU, alla är ju så! :p

    John says:

    Tack men det är lugnt, de har lagt upp en citatsamling!

    Haha, klart alla SU-kurser är latinskt fluuumm ;) Det finns säkert platser, det är bara att höra sig för!

    Jossan says:

    Cogito ergo sum!!
    Tycker allt på latin e flum(vafan ska man behöva lära sig "bukspottskörtel" på latin för?!?), inte SU i sig - det var ju väldigt seriöst när jag läste där... eller inte XD

Skicka en kommentar