3D blir seriöst. Har det marknadspotential den här gången då?


Undertecknad har packat sina väskor och sitter nu framför sin mors netbook med en Staropramen Dark (...tacka vet jag den Samuel Adams Boston Ale jag drack innan) och filosoferar över de senaste tre veckorna av Sundsvall. Ur personlig vinkel har det varit bra, ur prylsynvinkel ännu bättre. Inte nog med att jag köpt två Xbox 360: en till mig och en extra idag som farsan ska ha, så är det ändå resan till Umeå bland det mest minnesvärda. Inte minst för att de visade Avatar i 3D!

Ser man den som den lite tråkiga naturromantiserande historia den är, exakt efter Pocahontas storyline, som i sin tur är exakt efter Dansar med vargars storyline, så verkar det inte mycket att ha. Nej, det fanns inte något riktigt djup i det och karaktärerna kan gå och slänga sig nedför ett stup for all I care. Det hade varit bra om det var en unik historia, men det här har gjorts bättre förr: Dansar med vargar vann sju Oscar för fan. VANN. SJU. OSCAR.

Men som teknikdemo: HERREJISSES - tack vare att det inte var några billiga 3D-in-your-face-effekter slapp man påminnas om att det var just i 3D. Istället var närvarokänslan på topp och engagemanget i filmen ökade ordentligt (om en av orsakerna till det är Michelle Rodriguez i 3D låter jag vara osagt).

3D är på gång nu. Okej, det har varit på gång MÅNGA gånger nu, men så vi får se om det slår på riktigt den här gången. Man ser fler och fler 3D-skärmar visas upp på mässorna, så kanske...

James Cameron säger i alla fall att hans ska göra alla sina filmer i 3D framöver. Det gör han banne mig rätt i.

0 Responses on "3D blir seriöst. Har det marknadspotential den här gången då?"

Skicka en kommentar