Fått en släng av AS...


Mogwai har precis släppt sitt första livealbum. Men de är ack så bra även på studioalbum.

Jag har ett par expertisområden. Ett är musik, ett annat är bilar, ett tredje är barnsligt nog vapen och ännu ett är datorer och elektronik. Allt jag läser på dessa områden fastnar i hjärnan och jag får en extremt precis blick för dessa ting. I fredags runt kl. 01 på Herr- och Dam-sittningen, jag står med en kille vid gatan, det är mörkt och jag ser en bil starta och köra iväg. Han vänder sig mot mig och säger: -Fan, min bil börjar låta illa. Jag svarar. -Den är fin, du borde ta hand om den. Visst är det en Ford Probe? Han svarar -Fan, vilket öga du har!

Artbestämning av obskyra importerade coupeer från tidigt 90-tal är inga problem, inte ens bara på silhuetten och strålkastarna. Liknande situation idag på Internfesten. Radig hade stridsutrustning och jag frågade var den kom ifrån. "Tradera", fick jag till svar. "Är hölstret tyskt?", frågar jag som ren reflex på den kantiga designen jag tycker mig känna igen. "Japp." Jag knäpper upp det, tar tag i en pistolkolv, drar upp en liten automatpistol i plast. "En PPK" säger jag, vilket han bekräftar. Jag gör mantelrörelse, kramar avtryckaren och drar av ett skott. Han hade också en bandolier över vardera axeln med två olika typer av flaskhalsad ammunition. Jag gör en kvalificerad gissning: "5,56 mm och 7,62 mm.". "Japp", svarar han lite impad, "vet du till vilka vapen de används?" "Ak 5, och någon sorts understödsvapen" svarar jag vilket stämmer, understödsvapnet är Ksp 58. Det underligaste är inte att jag besitter sådana här obskyra kunskaper, det är att inte behöver tänka innan jag svarar för de sitter i ryggmärgen. Vare sig det är musik, bilar, sådant som smäller eller datorer!

Sedan blev jag sugen på att göra lumpen, vilket är för sent. Men jag fick tipset om GSU, Grundläggande Soldatutbildning, som är 3 månader och gör att man blir en del av Nationella Skyddsstyrkan. Det vore roligt att göra någon gång!

I övrigt har det varit en galen helg med kräftskiva följt av jobb följt av mer jobb följt av fest. Steg upp 0500 imorse, jobbade, kom hem 1600, sov och vaknade pigg men lite vimmelkantig av överansträngning. Uppåttjack i form av energidryck gjorde mig mer speedad men knappast vassare, när jag kom till festen tjackade jag nedåt i form av en öl och lyckades slappna av. Festen blev bra, det var lagom kaos, jag stod i baren, skötte musik och strobe. När jag stod där hängde en kille över disken och spydde järnet på den och jag lade glatt och oförskräckt ut ett par trasor framför honom medan han minst lika oförskräckt spydde vidare. Dans-våtmoppade obekymrat till musiken, spya är inte hela världen! För övrigt var jag stolt: Jag hade föreslagit fördrinken, förrätten och ölen (min favorit, Mariestads, 50 cl glasflaska) och Foci hade gjort allt precis som jag hade tänkt och alla var helt lyriska över maten och festen. Det är så roligt att agera festgrupp. Även fast vi inte är det!

Passande nog var min "utklädnad" Jack Bauer i 24. Det var inte så mycket utklädnad utan mer agerande: Så sliten som jag var, och dygns-skäggstubbig. Inte konstigt. I skrivande stund är jag på väg in på 21:a avsnittet ;)

0 Responses on "Fått en släng av AS..."

Skicka en kommentar