Ska det bli en heptalogi eller bara ersatz?


Här har vi en tiominuters dubmix på Kasabian - Underdog, vars video jag postade för drygt en vecka sedan. För övrigt kör TV6 Underdog i sin trailer för deras Bourne-vecka, där de visar Identity idag, Supremacy imorgon och Ultimatum i övermorgon.

Själv läser jag för övrigt den sjunde boken om Bourne, det går trögt för jag skulle ljuga om jag sa att jag älskade den. Det försonande draget är dock, som tidigare sagt, dess aktualitet och hur verklighet och fiktion flyter ihop. I boken angrips amerikanska civila som det verkar av Iran, som en motreaktion på påtryckningarna mot deras försök att skaffa kärnvapen. Sedan kollar jag mailen och ser ännu en av de artiklar jag får mailade till mig av Stratfor, där de diskuterar hur USA ska agera på Irans försök att skaffa kärnvapen. Det kokas ner till detta: Antingen kan de införa sanktioner mot Irans import av bensin, vilket kanske inte skulle fungera eftersom Kina inte kommer vara med på embargot då de är beroende av iransk olja. De kan också anfalla Iran, men det kräver att allt klaffar och man kan inte säkert veta om deras underrättelser om Irans vapenmakt är pålitliga. Och om en attack skulle lyckas skulle det kunna bli ännu en långdragen ockupation eftersom Hizbollah har bra grepp i landet. Irans vapenmakt kan också ta grepp om fraktlederna i Persiska sundet och stoppa oljeexporten från Mellanöstern, vilket skulle driva upp oljepriserna och få världsekonomin ut balans.
Så det enda vettiga är en politisk lösning - bland annat genom att minska den amerikanska hotbilden - och gammal hederlig diplomati. Till och med gå så långt som att forma en allians, även om den bara skulle vara inofficiell och tillfällig. De har båda att vinna på det.
Artikeln finns här: http://www.stratfor.com/weekly/20100301_thinking_about_unthinkable_usiranian_deal?utm_source=GWeekly&utm_medium=email&utm_campaign=100301&utm_content=readmore&elq=8938f336901c4b8bb238dd5a0bf4a616

Man undrar också lite vad produktionsbolaget håller på med: Bourne Supremacy och -Ultimatum-regissören har gjort en ny actionthriller med Matt Damon som INTE är en film i Bourne-trilogin utan heter Green Zone. Substitut för alla som väntar på en fjärde Bourne-film? Jag misstänker det.

0 Responses on "Ska det bli en heptalogi eller bara ersatz?"

Skicka en kommentar