Avskräcka vs. upprätthålla

2^6:e posten!

Trött men glad. En vild natt och ett fint födelsedagsfirande av vännerna, och suveräna presenter!

Idag funderade jag på hur olika polisens roll är i USA och i Sverige. Satt på Lidingöbanan förra lördagen när vi stannade på en station utan att dörrarna öppnades. Konduktören hade tidigare frågat ett gäng små kickerskillar som satt bredvid mig om de precis kom från någon ungdomsgård eller liknande i Högberga.
Så när vi stod där såg jag genom mörkret konturen av bakdelen till en Volvo V70 stanna och två personer i bylsiga kläder närma sig. Jag insåg direkt grabbarna ligger ganska pyrt till. Men de följde lugnt med de lika lugna poliserna till bilen.

Point is: den svenska polisen verkar inte avskräckande utan upprätthåller ordningen lite mer diskret. I USA är förhållandet omvänt.

Polisbilarna förkroppsligar polisens närvaro. Och nu presenterar Ford äntligen efterföljaren till deras gamla amerikanska polismodell Crown Victoria. Den här är baserad på Taurus och ser ut som... ja, döm själv, men aggressiv är inget overstatement.


Interiören ser ut som något taget ur en Robocop-film, och jag får erkänna att det är rätt grabbigt coolt. Naturligtvis med en M4:a som patrullgevär ståendes i vapenstället.


Svenska polisens Volvo V70 ser precis ut som en civil V70, bara att de har en dator fram och bakdörrarna inte går att öppna inifrån. Tro mig, jag vet, fast inte av den anledning ni kommer att tänka på ;)


Avskräcka vs. upprätthålla. Gissa vilket verb som hör till vilken bil?

0 Responses on "Avskräcka vs. upprätthålla"

Skicka en kommentar